martes, 3 de noviembre de 2015

Próxima lección: el imperfecto

¡Hola!

För ni som inte kunde komma den 2 oktober: Vi kollade på läxorna, gick igenom kapitel 22 och tränade med vädret och futurum.

Los deberes para el 9 de noviembre:

- Libro de trabajo, capítulo 22, ejercicios 1, 2, 6 y 9.
- Ver la vídeolección.



Tveka inte att fråga om så behövs i kommentarsfältet på bloggen eller videon. Alternativt kan du skriva till mig i kutxi@kutxitxeos.net. Och kom till lektionen på måndag med frågor, frågorna är alltid mycket välkomna!

2 comentarios:

  1. "De niño", är det ett specifikt uttryck eller kan man använda det generellt (t.ex. "de estudiante" för "när jag var student")?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola, Tove:

      Det är mer som ett uttryck som man kan använda med åldersrelaterade ord. Några exempel:

      De niño era: Som barn var jag
      De joven era: Som ung var jag
      De mayor voy a ser: Som äldre ska jag vara

      "De estudiante" funkar inte lika bra. Jag antar att man skulle förstå vad du menar utifrån kontexten, men det låter lite konstigt. I det fallet skulle jag rekommendera: "cuando era estudiante".

      Eliminar